Hoe werkt een eiwitshake?

Eiwitten zijn erg belangrijk voor de opbouw en herstel van het spierstelsel. Na zware lichamelijke inspanning kunnen de aminozuren uit eiwitten helpen bij het opbouwen van spieren. Ons lichaam maakt namelijk niet alle 22 aminozuren aan, maar mist de aanmaak van 9 van de essentiële zuren. Deze moeten dus op een andere manier verkregen worden, en dat is door voeding. Maar niet overal zitten voldoende eiwitten in. Eiwitshakes zijn dan een goed alternatief.

De werking...

De werking van een eiwitshake is heel simpel. Een eiwitshake is een drankje dat bestaat uit eiwit in poedervorm, meestal afkomstig van whey, ei of soja. Het poeder meng je met water, sap of melk om een shake te krijgen. Je kunt hier eventueel nog groenten, fruit of andere supplementen aan toevoegen. Het poeder dat je mengt is vaak gemaakt van whey-eiwit en caseïne-eiwit. Er zitten nauwelijks vetten of koolhydraten in. Voor de smaak zijn vaak zoet- en smaakstoffen toegevoegd. Door een shake voor of na een training te nemen, dragen de voedingsstoffen bij aan het herstellen van de spieren. Hoe zwaarder jouw training was, hoe meer eiwitten je lichaam nodig heeft om snel te herstellen.

Wanneer je 2 tot 3 uur voor jouw training voldoende eiwitten hebt gegeten, voegen eiwitshakes weinig meer toe. Je eiwitinname is op dat moment genoeg om het lichaam zichzelf te laten herstellen na inspanning. Een eiwitshake voor of na de training kan wel nuttig zijn als je die dag nog weinig eiwitten binnen hebt gekregen. Neem deze 45 minuten voor de workout of 30 minuten er na.