Waarom eiwitshakes gebruiken?

Het is nog niet helemaal duidelijk hoeveel eiwitten je binnen moet krijgen op een dag. De minimale dagelijkse hoeveelheid is vastgesteld op 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht. Maar is dit genoeg voor sporters? Eiwitten zijn erg belangrijk voor het lichaam van een sporter. De aminozuren dragen bij aan het opbouwen van spieren. Maar het is niet altijd mogelijk om met voeding aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitinname te komen, want niet overal zitten voldoende eiwitten in. Gelukkig kun je door het gebruik van eiwitshakes gemakkelijk voldoen aan de dagelijkse gestelde norm.

Waarom belangrijk?

Maar waarom zijn eiwitten dan zo belangrijk? Iedere keer dat je tijdens jouw training je spieren samen laat trekken door bijvoorbeeld het tillen van gewichten, komen er in de spiervezels kleine scheurtjes. Eiwitshakes helpen bij het herstel van deze scheurtjes. Het lichaam neemt eiwit in poedervorm eerder op en is gemakkelijker te verteren, dan wanneer het eiwit in vaste vorm genuttigd wordt. Met een eiwitshake worden eiwitten binnen 30 minuten aan het werk gezet om de spieren te herstellen, tegenover 90 minuten bij een inname van vaste eiwitten. Daarnaast is het een stuk gemakkelijker om de inname van eiwitten met shakes binnen te krijgen. Is het van belang dat de eiwitten sneller worden opgenomen? Ja. Het herstelproces van het lichaam begint direct na de training en duurt zo’n 2 uur. En met behulp van de eiwitshakes zal jouw lichaam zich sneller herstellen van je training.

Het gebruik van eiwitshakes heeft naast het herstelproces van de spieren nog andere voordelen. Zo blijkt dat deze shakes ook bijdragen aan de instandhouding van spieren, de verbetering van het immuumsysteem, en gewichtsverlies en –regulering. De ingrediënten hebben namelijk invloed op de verbranding, verzadiging en het metabolisme van het lichaam. En door een of meerdere maaltijden te vervangen met een eiwitshake krijg je voldoende voedingsstoffen binnen, maar minder calorieën en koolhydraten. Op deze manier heb je geen hongergevoel meer en kun je kilo’s kwijtraken. Zorg echter wel voor voldoende inname van andere voeding, zoals fruit en groenten.