Ben je werkzaam in de zorg, dan heb je de term ‘ECD’ wellicht al eens voorbij horen komen. Maar wat is het precies? Een ECD, de afkorting van elektronisch cliëntendossier, is een digitaal systeem dat professionals in de zorg ondersteunt bij de hulpverlening aan cliënten. Het wordt bijvoorbeeld toegepast bij zorg voor mensen met een beperking, thuiszorg en ouderenzorg.
Voorheen werden alle cliëntgegevens geregistreerd in papieren dossiers, maar een aantal jaar geleden volgden de eerste elektronische systemen voor desktopcomputers. Tegenwoordig zijn veel functies van het ECD ook beschikbaar op tablet en smartphone.
Welke gegevens bevat een ECD?
Een ECD is vooral bedoeld om rapporteren in de zorg makkelijker te maken. Hierin kunnen zorgprofessionals alle informatie over de gezondheidstoestand en behandeling van cliënten bijhouden. Iedere cliënt heeft een eigen digitale dossier met daarin o.a. alle relevante (persoons)gegevens en het behandelplan. Ook worden daarin alle gegevens geregistreerd vanaf het allereerste contact tot het moment dat de cliënt uit de zorg gaat of overlijdt.
Cliëntgegevens
Dit omvat onder meer algemene gegevens zoals contactgegevens, huisarts en andere behandelaren, maar ook de resultaten van metingen en onderzoeken. Ook leden van het sociale netwerk van de cliënt zijn hierin opgenomen, bijvoorbeeld familieleden en mantelzorgers.
Cliëntplan
Het cliëntplan van de cliënt is een belangrijk onderdeel van het digitale dossier. Het wordt ook wel zorgplan, begeleidingsplan of ondersteuningsplan genoemd. In dit document worden alle acties en doelen opgenomen die door de hulpverlening zijn afgesproken met de cliënt. Zo werkt iedereen die betrokken is vanuit hetzelfde plan.
Zorgadministratie
Een ECD speelt ook een belangrijke rol in de zorgadministratie. Het dossier helpt bij het eenvoudig vastleggen van de indicatie van de cliënt en het bijhouden welke ondersteuning er wordt geboden. Om verantwoording te kunnen afleggen aan gemeenten, bijvoorbeeld aan zorgverzekeraars of gemeenten, is het in sommige gevallen nodig om te registreren hoeveel uur zorg een cliënt krijgt. Denk aan het aantal uur dat er gebruik wordt gemaakt van dagbesteding of thuiszorg.
Wie kan er gebruikmaken van een ECD?
Zo’n digitaal dossier is met name bedoeld voor professionals in de zorg die dagelijks betrokken zijn bij de cliënt. Het kan gaan om (wijk)verpleegkundigen, verzorgenden en thuiszorgmedewerkers. Zij houden belangrijke informatie bij door het rapporteren van gegevens als metingen, bijvoorbeeld bloeddruk of gewicht en onderzoeken. Op deze manier kunnen alle betrokkenen snel en eenvoudig lezen hoe het met de gezondheid van de cliënt gaat.
Financiën en planning
Ook afdelingen die geen dagelijkse zorg leveren, waaronder financiën en planning. Zo kan een ECD worden gebruikt om medewerkers in te plannen en afspraken vast te leggen met behandelaren. Al deze relevante gegevens zijn terug te vinden in de agenda van de hulpverlener. Vanuit het ECD kunnen ook de gewerkte uren en aantal gemaakte kilometers worden bijgehouden.
Elektronisch cliëntendossier de moeite waard?
Het gebruik van een ECD zorgt dat hulpverleners zich kunnen richten op het allerbelangrijkste: het verzorgen, behandelen en begeleiden van mensen die dat nodig hebben. Doordat het elektronisch cliëntendossier administratieve taken makkelijker maakt, blijft er meer tijd over voor zorg. Wat denk jij, is het gebruik van een ECD in de zorg de moeite waard?