Internetmakelaars beweren in hun reclames dat de traditionele makelaars voortdurend in de weer zijn met mensen ‘iets wijsmaken’. Tijd om makelaars aan de tand te voelen: wat is het verschil tussen een internetmakelaar en een reguliere makelaar? Maakt een makelaar mensen iets wijs? Of voegen ze daadwerkelijk iets onderscheidend toe? Daarnaast waren we nieuwsgierig naar welke mediatools een makelaar gebruikt om ‘in the picture’ te blijven? De keuze is immers enorm…
Vuur uit de sloffen
Volgens Melina Rietbroek van De Pater Makelaardij uit Waddinxveen heeft de ‘normale’ makelaar in vergelijking tot internetmakelaars nog steeds het overgrote marktaandeel. ‘Ik denk dat een makelaar heel veel voor de verkoper kan betekenen. Je zal dan als makelaar wel het vuur uit je sloffen moeten lopen.’ Makelaars hebben volgens Rietbroek de naam te veel geld te vragen voor de verkoop van een huis, terwijl ze nagenoeg niets doen. Een misverstand. ‘Ik ben ervan overtuigd dat makelaars die de knop omzetten en helder communiceren waar ze voor staan, het hoofd boven water houden.’ Makelen is volgens Rietbroek mensenwerk. Het onderscheidende vermogen ligt volgens haar bij heldere expertise, commerciële snelheid en marktkennis. Ook Henk Nieuwenhuis van Nieuwenhuis Makelaardij in Wierden noemt makelen mensenwerk. ‘Dit kan het internet niet leveren. Een makelaar luistert naar zijn klanten, ontzorgt ze en begeleidt het gehele proces.’ Volgens Nieuwenhuis kiezen mensen die een traditionele makelaar in de arm nemen daar dan ook bewust voor.
Het juiste gevoel
De meerwaarde van een traditionele makelaar zit volgens Alina Bijzitter van Slim! Makelaardij in Groningen in tijd en aandacht. ‘Aandacht voor de verkoper, aandacht voor het huis en natuurlijk ook aandacht voor de koper. Een huis kopen draait altijd om het juiste gevoel.’ Bijzitter merkt op dat mensen die zelf een woning verkopen absoluut niet de beste prijs krijgen. ‘Daar ben ik van overtuigd. Dat krijg je alleen met ervaren en gedreven makelaars. Door onze tactische werkwijze en uitgebreide media-aandacht bereiken we een brede doelgroep van kopers en weten we als geen ander hoe we de koper moeten overtuigen om de beste prijs te betalen.’ Bijzetter noemt makelen een spel, waarvan makelaars de spelregels het beste kennen. Angés van der Meer van Alkemade Makelaardij in Roelofarendsveen: ‘Een aan- of verkoop van een woning doe je maar een paar keer in je leven. Er komt dan zoveel op je af, dat het fijn is om op iemand die er dagelijks mee te maken heeft te leunen.’
Rijk rekenen
Landheeren Woningmakelaardij in Beekbergen heeft over een woning verkopen zonder makelaar een helder artikel op hun blog geschreven. Hierin staan de voor- en nadelen van zelf een woning verkopen uitvoerig beschreven en is bijvoorbeeld te lezen dat een verkoper die zelf verkoopt de touwtjes in handen heeft en voor zijn gevoel geld bespaart. Maar daartegenover staat dat onderhandelen niet ieders specialiteit is en dat de juridische zekerheid minder is. Bovendien mist een verkoper het netwerk van een makelaar. In de blog van Landheeren is verder te lezen dat mensen die zichzelf rijk rekenen door te verkopen zonder makelaar, het mis hebben. ‘Als men zelf een huis verkoopt moet er geïnvesteerd worden in promotie en tijd. Men moet zelf een vraagprijs bepalen en ook nog eens zorgen dat het voor deze prijs verkocht wordt. De beoogde kostenbesparing resulteert wellicht in een nadelig effect, zeker als er sprake is van bijvoorbeeld een verborgen gebrek.’
Op de hoogte zijn
Michel Eikelenboom van Makelaarshuijs Eikelenboom in Hoofddorp stelt: ‘Uit onderzoek blijkt dat je woning verkopen via een internetmakelaar minder oplevert. Het vak makelaar is breder dan alleen bezichtigingen doen. Je dient volledig op de hoogte te zijn van de plaatselijke woningmarkt, de bouwkundige kenmerken en staat, alle betreffende juridische aspecten en vooral ook van de consequenties van de te maken onderlinge afspraken.’ Eikelenboom komt soms mensen tegen die in de problemen komen na het maken van, zoals hij het noemt, domme afspraken. ‘Het huis levert dan minder op, ze moeten er sneller uit en maken in de vervolg- of tussenoplossingen nog meer kosten. Uiteindelijk leggen ze de problematiek ook nog eens bij een ander neer.’
Bezichtigingen, dat kun je toch wel zelf?
Zelf bezichtigingen doen lijkt een kostenbesparing, maar uiteindelijk durft de potentiële koper niet onverbloemd zijn mening te geven, aldus Eikelenboom. ‘Hij laat minder los over zijn persoonlijke voorkeuren en dat levert te weinig goede informatie op.’ Rietbroek vult aan: ‘Als wij de bezichtigingen doen, hoeven verkopers niet bang te zijn voor moeilijke vragen waar ze niet direct antwoord op weten. Geen gedoe met negatieve kritiek op hun huis, geen slecht gevoel na een bezichtiging, maar een makelaar die alles uit handen neemt.’ Van der Meer hoort vaak zeggen: ‘Bezichtigingen doen, dat is toch niet zo moeilijk?’ en beaamt dat. ‘Klopt, een huis laten zien is niet moeilijk. De goede presentatie, verstrekken van de juiste informatie op het juiste moment, onderhandelen en afhandelen van de verkoop is een heel ander verhaal. En dan heb ik het nog niet eens over het bepalen van de waarde. Het verkopen van een woning is echt een samenwerking tussen makelaar en eigenaar. Het vak makelaar zal nooit verdwijnen. We zullen onszelf hooguit eens in de zoveel tijd opnieuw moeten uitvinden.’
Hoe bereikt de makelaar zijn publiek?
Tot slot de mediatools die makelaars gebruiken om hun objecten onder de aandacht te brengen en het publiek te bereiken. Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, ze worden allemaal volop genoemd. Uiteraard is Funda.nl een groot medium evenals de eigen website van de makelaar. Van der Meer: ‘Ik maak gebruik van Facebook, Kijkmijnhuis en Helpmee. De laatste twee bied ik aan bij de eigenaren van de woning. Daarmee kunnen zij hun eigen netwerk mobiliseren.’ Eikelenboom ziet het bord in de tuin slechts als aanvulling. ‘Wij gebruiken Facebook, Twitter en Instagram en zien dit, voor de latente bezoeker, als het tuinbord op internet. De fanatieke zoeker is al lang op de hoogte via zijn account op Funda.’
Marketingtools
Rietbroek noemt het gebruik van mediatools vooral marketingtools. ‘Wij gebruiken Twitter, Facebook, Funda, borden, vitrines, krantenadvertenties, onze eigen site, video’s, Instagram en Pinterest voor onze naamsbekendheid en exposure van onze portefeuille.’ Nieuwenhuis richt zijn pijlen vooral op Funda, Huislijn en Jaap. Daarnaast gebruiken zij Facebook. ‘Met name de vooraankondiging van een nieuw te verkopen woning gaat via Facebook erg goed.’ Ook Bijzitter maakt vooral gebruik van Facebook. ‘We hebben daar veel volgers en kunnen woningen op een andere wijze laten zien dan via Funda. Ook laten we regelmatig ons kantoor zien, we plaatsen leuke persoonlijke dingen over de dames van Slim! en plaatsen klantbelevingen. Dat doen wij bewust. Niets is zo persoonlijk als het kopen of verkopen van een huis.’
1. Melina Rietbroek (De Pater Makelaardij in Waddinxveen)
Volgens mij heeft de ‘normale’ makelaar nog steeds het overgrote marktaandeel en werkt het verkopen via een internetmakelaar lang niet altijd. Sterker nog; ik denk dat een makelaar heel veel voor de verkoper kan betekenen. Je zal dan als makelaar wel het vuur uit je sloffen moeten lopen en daar is het uiteindelijk ook misgegaan. Over het algemeen heeft de consument niet zo’n positief beeld van de traditionele makelaar, ze vragen veel te veel geld voor de verkoop van een huis en doen er nagenoeg niets voor. Daarnaast zijn ze arrogant, komen te laat of laten niets meer van zich horen. Transparante reviews zoals op Facebook en Funda kunnen bijdragen aan een betere dienstverlening waarin makelaars kritischer naar zichzelf kijken en beter luisteren naar de klant. Uiteindelijk draait alles om de opdrachtgever. De opdrachtgever wil serieus worden genomen, of het nu gaat om de verkoper, de koper of iemand die een bezichtiging doet. Daar valt bij veel traditionele makelaarskantoren nog wel aardig wat te verbeteren. Ik denk dat we ons niet zo druk hoeven te maken over een internetmakelaar zoals Makelaarsland of de eventuele doe-het-zelvers via Facebook en dergelijke. Uiteindelijk zullen er altijd mensen blijven die verschillende keuzes maken. Iets is niet goed of slecht in die keuze, ben je een topverkoper en heb je de tijd om de bezichtigingen zelf te doen? Prima! Wil je ontzorgd worden en het gehele traject door een makelaar laten verzorgen? Ook prima! Wij gebruiken bijna alle sociale mediakanalen zoals Twitter, Facebook, Funda maar ook borden, vitrines, krantenadvertenties, onze eigen site, video’s etc. Instagram en Pinterest staan in de kinderschoenen. Al deze kanalen gebruiken wij puur als marketingtools voor onze naamsbekendheid en exposure van onze portefeuille. Het makelen is naar mijn mening nog steeds mensen-mensen werk en daar ligt naast een heldere expertise, commerciële snelheid en marktkennis nog steeds het onderscheidend vermogen. Internetmakelaars werken met taxateurs die de woning opnemen voordat de woning in de verkoop gaat, de taxateur heeft in veel gevallen geen enkele feeling met de markt maar werkt volledig op basis van referenties. Meestal komen er taxateurs uit compleet andere gebieden die de plaats alleen van de landkaart kennen, laat staan dat ze marktkennis van een specifieke wijk hebben. Hier onderscheidt zich de traditionele makelaar. Die loopt dagelijks door de huizen binnen hun werkgebied, weten wat er speelt in de wijk en waar kopers naar op zoek zijn. En belangrijker nog, waar de koper van een huis meer voor wil betalen! Wij doen de bezichtigingen wel zelf, de verkoper hoeft bij ons de bezichtigingen niet zelf te doen en met trillende beentjes en zweethanden de kijkers rond te leiden. Ze hoeven niet bang te zijn voor moeilijke vragen waarop ze niet direct een antwoord weten. Geen gedoe met negatieve kritiek op hun huis, geen slecht gevoel na een bezichtiging maar een makelaar die alles uit handen neemt. Ik ben ervan overtuigd dat makelaars die de knop nu omzetten en helder communiceren waar ze voor staan, het hoofd boven water kunnen houden. Natuurlijk produceren makelaars nu ook content, maar deze tijden vragen om een persoonlijke benadering. Alleen door een uniek verhaal te vertellen, maak je het verschil en blijf je als makelaar overeind. Een uniek onderscheiden verhaal raakt mensen en geeft vertrouwen en dat is alleen gebruikmaken van sociale media allang niet meer….
2. Ingrid Wijngaards (Landheeren Woningmakelaardij in Beekbergen)
Landheeren Woningmakelaardij heeft over dit onderwerp een interessant artikel op de website staan: Woning verkopen zonder makelaar.
3. Henk Nieuwenhuis (Nieuwenhuis Makelaardij in Wierden)
Naar mijn mening is makelaardij en het makelen mensenwerk zowel in een verkopende functie als een aankopende functie. Dat kan het internet niet leveren. De makelaar luistert naar zijn klanten, ontzorgt ze en begeleidt het gehele proces. Mensen kiezen daar bewust voor.Bij de verkoop maken we gebruik van een verkoopstyliste en een beroepsfotograaf. We besteden veel aandacht aan de presentatie, zowel in de brochure als met de bezichtiging. De klant wordt daar ook in geadviseerd. Uiteraard zie ik ook dat met name de jongere generatie gebruikt maakt van de doe-het-zelfmakelaars op internet. Hoewel ik moet zeggen dat bij mij in het dorp dat minimaal is.Wij maken gebruik van de woningsites Funda, Huislijn en Jaap. Verder gebruiken wij Facebook. Met name de vooraankondiging van een nieuw te verkopen woning gaat via Facebook erg goed.
4. Alina Bijzitter-Smittenberg (Slim! Makelaardij in Groningen)
Een interessante vraagstelling natuurlijk, een internetmakelaar tegenover de traditionele makelaar. Traditioneel, een woord dat zeker niet bij ons kantoor past en daarom onderscheiden wij ons nog steeds ook ten opzichte van de internetmakelaars. De meerwaarde zit in de tijd en aandacht. Aandacht voor de verkoper, aandacht voor het huis en natuurlijk ook aandacht voor de koper. Een huis kopen draait nog altijd om het juiste gevoel. Daarnaast is een smetteloze presentatie met behulp van styliste en fotograaf/videograaf van het grootste belang. Zeker kun je een woning via internet zelf verkopen, dat realiseren we ons. Maar dan krijg je absoluut niet de beste prijs en daar ben ik van overtuigd! Dat krijgt alleen de ervaren en gedreven verkoopmakelaar. Door onze tactische werkwijze en uitgebreide media-aandacht bereiken we een brede kopersdoelgroep en weten we als geen ander hoe we de koper moeten overtuigen om de beste prijs te betalen. Het is immers een soort spel, waar wij de spelregels het beste van kennen. Wij gebruiken als kantoor Facebook door woningen op een andere wijze te laten zien dan via Funda en hebben daar veel volgers. We hebben nog een echte kantoor Facebook en Instagram om ons kantoor te laten zien. De dames van Slim! met leuke, persoonlijke dingen en klantbelevingen. Dat werkt erg goed. Klanten zijn geïnteresseerd in de persoon en als makelaar moet je jezelf ook laten zien, want niets is zo persoonlijk als het kopen of verkopen van een huis. Marketing is daarnaast een erg belangrijk onderdeel van onze succesformule en door oude en nieuwe methodes tegelijk in te zetten bereiken we het beste resultaat voor onze klant en hebben we enorm veel tevreden klanten en daar doen we het voor!
5. Angés van der Meer (Alkemade Makelaardij in Roelofarendsveen)
Het vak makelaar houdt veel meer in dan alleen maar ‘huizen verkopen’. Dit is natuurlijk een heel belangrijk onderdeel, maar zeker niet het enige. Het mooiste aan mijn vak vind ik het bijstaan van mensen bij de verkoop van hun huis of het aankopen van een nieuwe woning. Een aan- of verkoop doe je maar een paar keer in je leven en dan komt er veel op je af. Het is dan fijn als je kan leunen op iemand die er dagelijks mee te maken heeft. Er zijn natuurlijk mensen die zelf hun huis verkopen. Zoals weleens gezegd wordt: ‘Zelf je bezichtigingen doen, hoe moeilijk kan dat zijn?’ Klopt, het laten zien van een huis is niet moeilijk. Het maken van een goede presentatie, verstrekken van de juiste informatie op het juiste moment, onderhandelen en afhandelen van de verkoop is een heel ander verhaal. En dan heb ik het nog niet eens over het bepalen van de waarde.Zoals in iedere bedrijfstak kunnen we ook in de makelaardij niet meer buiten sociale media. Ik maak gebruik van Facebook, Kijkmijnhuis en Helpmee. De laatste twee bied ik aan bij de eigenaren van de woning, daarmee kunnen ze hun eigen netwerk mobiliseren via de mediatool van hun keuze. Zelf maak ik gebruik van Facebook. Hierop post ik berichten over het bedrijf, marktontwikkelingen en natuurlijk over nieuwe woningen. De eigenaar van de woning kan die dan weer kunnen delen in het eigen netwerk. Het verkopen van de woning is inmiddels echt een samenwerking tussen de makelaar en de eigenaar van de woning. Mijn mening is dan ook dat het vak makelaar nooit zal verdwijnen. We zullen onszelf hooguit eens in de zoveel tijd opnieuw moeten uitvinden. 🙂
6. Michel Eikelenboom (Makelaarshuijs Eikelenboom in Hoofddorp)
In mijn opinie zijn internetmakelaars en full-servicemakelaars niet vergelijkbaar met elkaar. Het is in de categorie penny wise, pound foolish en appels en peren vergelijken. Uit onderzoek blijkt dat je woning verkopen via een internetmakelaar ook nog eens veel minder oplevert. Je koopt alleen een plekje op internet, verder is er nul betrokkenheid en verantwoordelijkheid, wat nogal vreemd is met zulke grote persoonlijke belangen. Zoals uit de reclame van bijvoorbeeld Makelaarsland blijkt, spitst het zich toe op je eigen bezichtigingen van de betreffende woning kunnen doen, maar het vak van makelaar is veel en veel breder dan dat. Ten eerste dien je als makelaar volledig op de hoogte te zijn van de plaatselijke woningmarkt, de bouwkundige kenmerken en staat, alle betreffende juridische aspecten en vooral ook van de consequenties van de te maken onderlinge afspraken en de nazorg hierop.Ik kom veel mensen in de markt tegen die als ze zelf hun huis verkopen, domme afspraken maken over termijnen of staat van oplevering en vervolgens in de problemen komen en naar een dure tussenoplossing (huur) moeten, die er tegenwoordig niet is. Het huis levert minder op, ze moeten er sneller uit en maken in de vervolg- of tussenoplossing nog meer kosten. Uiteindelijk leggen ze hun problematiek, die ze veelal zelf hebben veroorzaakt, ook nog eens bij de ander neer.Overigens is het doen van de bezichtigingen van je eigen woning erg onvoordelig, omdat de betreffende kandidaat-koper niet onverbloemd zijn mening zal geven over de woning en minder zal loslaten over zijn persoonlijke voorkeuren. Dit levert veel te weinig goede informatie op. Het is zowel in belang van verkoper als de koper dat de wensen uit de onderhandelingen zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd, want dit geeft het minst gedoe en het verder te volgen traject.Inzake het gebruik van sociale media: wij gebruiken zowel Facebook, Twitter als Instagram en wij zien dit als een aanvulling op het bord in de tuin. Het tuinbord op internet, zeg maar. Het is voor de latente zoeker. De fanatieke zoeker is al op de hoogte via zijn account op Funda of die op de website van de verkopend of zijn aankopende makelaar. Cliënten krijgen zelf ook de mogelijkheid om deze kanalen van sociale media te gebruiken in hun eigen netwerk. Een goede makelaar legt goed uit wat en waarom hij/zij wel en niet doet en waarom het dat kost wat hij in rekening brengt, dan is er altijd begrip van de zijde van de klant.Samenvattend lijkt het mij zeer onverstandig om met dergelijke grote persoonlijke belangen je woning zelf via internet te verkopen, alsof het je tweedehands fiets is. En je wilt achteraf toch alles uit de markt hebben gehaald wat er in zit.