We ontvangen tegenwoordig best veel pakketjes. Het is dan ook zo dat we bijna allemaal steeds meer online bestellen. Natuurlijk, we brengen heus nog wel eens een bezoek aan één van die leuke grote Action winkels en we gaan echt nog wel eens een supermarkt binnen. Toch is het een trend om zo veel mogelijk online te bestellen. Het pakket dat we ontvangen speelt een rol in de tevredenheid. We zijn ons daar niet bewust van, maar het is zeker wel waar. Voor webwinkeleigenaren is het belangrijk om bewust te zijn van waar pakketten aan moeten voldoen. Het is een manier om de klanttevredenheid te verhogen. Wij vertellen je meer over waar een pakket nu echt aan moet voldoen.
Stevigheid en bescherming van de inhoud
Het is voor de consument belangrijk dat de doos onbeschadigd aankomt en dat de inhoud tijdens het transport goed is beschermd door de doos. Webwinkeleigenaren moeten gebruik maken van sterke verzenddozen die passend zijn aan het product dat wordt verzonden. Beschadigde pakketten zorgen altijd voor frustraties en dit wil je voorkomen. Gebruik sterke dozen en bescherm de inhoud met voldoende opvulmateriaal.
Het opengemak van het pakket
Dit is een punt waar veel ondernemers zich niet bewust van zijn, maar wel een grote rol speelt. We hebben het over opengemak. Hoe makkelijker een pakket te openen is, hoe beter dit is voor de klanttevredenheid. Niemand wil eindeloos worstelen met tape of met dozen die moeilijk open gaan. Het pakket moet gewoon makkelijk en snel te openen zijn. Kies daarom altijd voor gebruiksvriendelijke dozen die een goed opengemak bieden.
Milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen
Er wordt steeds meer aandacht besteed aan duurzaamheid. Consumenten doen steeds vaker bewust aankopen bij bedrijven die zo milieuvriendelijk werken. Dit heeft niet alleen te maken met je producten. Het heeft ook te maken met je verpakkingsmaterialen. Juist hiermee kun je laten zien dat je geeft om duurzaamheid. Aandacht voor het milieu versterkt het imago van je webwinkel. Gebruik bijvoorbeeld gerecyclede materialen en voorkom het gebruik van plastic.
Discrete verpakkingen indien nodig
In bepaalde gevallen is het heel nuttig om je bedrijfslogo’s op het verpakkingsmateriaal te tonen of om informatie over de inhoud aan de verpakking toe te voegen. Toch is dit niet altijd aan te raden. Sommige producten kopen mensen liever discreet. Het is niet altijd gewenst dat iedereen kan zien waar de bestelling vandaan komt. Houd hier rekening mee en gebruik discreet verpakkingsmateriaal wanneer dat nodig is.
Slim gebruik van de ruimte
Het kan een consument sterk frustreren als een heel klein product wordt verpakt in een heel grote doos. Dit is ook niet bepaald milieuvriendelijk. Het is eigenlijk gewoon onnodig. Beter is het om slim gebruik te maken van de ruimte in de doos. Pas de grootte van de doos aan de bestelling aan. Zo gebruik je de ruimte efficiënt en laat je direct aan de consument zien dat je milieubewust bezig bent.