We bestellen steeds vaker spullen online. Was het vroeger vooral kleding, tegenwoordig zijn er mensen die nooit meer een winkel van binnen zien en al hun aankopen online doen. Dat gaat van dagelijkse boodschappen tot verzorgingsproducten en van voer voor de hond tot reserve onderdelen voor de warmtepomp. Het gemak van online shoppen is helemaal ingeburgerd en lijkt geen trend maar een blijvertje.
Discussie over pakketbezorging
Eind 2024 laaide de discussie weer op over de lichamelijke belasting van pakketbezorgers. De verzenddozen zijn soms veel te zwaar, wat leidt tot lichamelijke klachten. Belangenorganisaties pleiten voor maatregelen door de overheid om regels op te stellen waar bedrijven die pakketten versturen aan moeten voldoen. Zo moet er een maximum gewicht komen dat lager is dan de huidige norm. Dit zal ongetwijfeld leiden tot hogere kosten want zendingen zullen dan over meer pakketten verdeeld moeten worden. Daar komt bij dat er ook op het milieu moet worden gelet. Een pakje batterijen versturen in een doos die groot genoeg is voor een wasmand is niet echt goede reclame voor je bedrijf.
Ruime bezorgtijden
Toen het laten bezorgen van spullen tijdens de corona pandemie erg populair werd waren veel mensen thuis vanwege lockdowns. Daarna gingen velen weer naar kantoor en werd het bezorgen van pakketten wel wat lastiger omdat de ontvangers lang niet altijd thuis waren. Dat betekende vaak dat je naar een pick up point moest om je pakket op te halen. Ook daar worden alternatieven voor bedacht zoals particulieren die pakketten aannemen voor de straat of de wijk en deze tegen een kleine vergoeding uitreiken aan de ontvanger. Ook winkels fungeren soms als pakketpunt. Zo wordt voorkomen dat je voor het ophalen van je pakket soms kilometers moet rijden. Ook de pakketautomaat wordt steeds populairder. Hier kun je je pakket ophalen door het intoetsen van een code die per e-mail of in een app wordt toegestuurd.
Steeds meer bedrijven bieden online verkoop aan
Het aantal bedrijven waar je online kunt bestellen en vervolgens de spullen thuis laten bezorgen neemt nog altijd toe. Grote ketens die het eerder niet deden zijn overstag gegaan omdat de klant anders naar de concurrent gaat. De kosten lopen echter wel op. Pakketbezorgers krijgen een hogere vergoeding en brandstof is duurder. Bezorgdiensten investeren in elektrische bestelbussen, maar die zijn veel duurder in aanschaf dan vervuilende auto’s op diesel o benzine. Die kosten moeten uiteraard worden terugverdiend. Dit wordt doorberekend aan de bedrijven die pakketten versturen. Zij willen het liefst gratis bezorging aanbieden, omdat dit door klanten zeer wordt gewaardeerd. Maar dat wordt wel steeds minder aantrekkelijk. Daarom wordt nu al het mes gezet in het gratis retourneren. Vooral kleding wordt vaak teruggestuurd als het niet past of toch niet bevalt. Retouren kunnen vaak niet opnieuw worden verkocht en worden daarom in de meeste gevallen vernietigd. Dit is uit oogpunt van milieu natuurlijk niet echt een goede zaak.